zondag 12 januari 2014

thema: de fotograaf

Hallo iedereen

Eerst en vooral wil ik iedereen een heel gelukkig Nieuwjaar wensen en natuurlijk een goede gezondheid en dat alle dromen mogen uitkomen!

Op 6 januari ben ik gestart met mijn afstudeer stage. De bedoeling van deze stage is dat we 1 gewoon thema uitwerken en daarna een ouderproject. Ikzelf sta nu in de derde kleuterklas.
Vorige week werkte ik als eerste thema " de fotograaf" uit.  U kan hieronder lezen wat we in die week allemaal gedaan, geleerd en gezien hebben.


Thema " de fotograaf"

Een thema dat blijkbaar niet zo veel wordt gegeven. Er waren heel weinig boeken te vinden over dat thema. Maar dat vond ik niet erg. Ik wist zeker dat ik er iets boeiend kon van maken voor de kleuters.

We werkten eerst wat globaal rond het thema. Wat is een fototoestel? Wat doet dat? Waarom neem je dat? hoe ziet een fototoestel eruit? Wat is het verschil met vroeger en nu?

Dat was al iets moeilijker.. Vroeger?
Nu nemen we een foto en als hij niet mooi is verwijder je hem. Als je op reis bent geweest en je wilt je foto' s bekijken, kan je alles zien op een laptop. Maar vroeger was dat met fotorolletjes.

Iets wat oud is, was voor de kleuters helemaal nieuw. We bekeken het fotorolletje. Op zo een rolletje kan je dus foto' s maken. En dat moet dat ontwikkeld worden en dan zitten daar negatiefjes bij. Wat een berg aan informatie.

Onze oma's en opa's kunnen daar waarschijnlijk heel veel van vertellen. Daarom hebben de kleuters deze week een cadeautje gemaakt voor de grootouders. Een boekenlegger van een negatiefje. De kleuters moesten hun fijnste motoriek boven halen, want er moesten 2 negatiefjes op elkaar genaaid worden. Natuurlijk kon de derde kleuterklas dat als de beste.



De kleuters deden deze week ook nog wat heel wat andere dingen. Zo kwam er deze week iemand op bezoek.. Een fotograaf. En hij vertelde alles over zijn fototoestel en wat hij allemaal fotografeert. De kleuters waren enorm geboeid en waren vastberaden dat ze later ook een echte fotograaf willen worden.

 


De kleuters hebben natuurlijk nog veel meer gedaan. Zo maakten ze zelf een fototoestel. Ze mochten helemaal zelf kiezen hoe ze dat maakten. Het was hun droom- fototoestel.

 







De kleuters hebben natuurlijk ook vrij mogen spelen. Maar dit was natuurlijk ook terug in het thema van de fotograaf. Zo mochten ze met plasticine verschillende portretten namaken en werd de winkel een echte fotowinkel, met een pasfoto hokje erbij. Ze mochten zelf ook veel foto' s nemen. Als snel merkten de kleuters dat een goede foto nemen niet zo gemakkelijk is. Je moet eerst goed kijken en als je zeker bent dat je net dat stukje op de foto wil, pas dan kan je "klikken". De kleuters speelden natuurlijk ook nog spelletjes en ze maakten gekke brillen en snorren. Ze probeerden zelfs de woorden na de schrijven.


 



 



Als afsluiten van het thema moest er natuurlijk een modeshow zijn. De kleuters bekeken het filmpje van een echte modeshow met een catwalk. Al die mooie kleren en fotografen en mensen..
De kleuters mochten dit helemaal na doen. Iedereen was eens een fotograaf en iedereen was eens een model.
 

 

 

 

Zo, dit was de eerste week. Volgende week start het ouderproject en dan gaan we met de gehele kleuterschool op wereldreis!! Wij, de derde kleuterklas gaan op ontdekking in de oceanen. Spannend!

Tot binnenkort

Groetjes


Juf  Stephanie


7 opmerkingen:

  1. Dag Stephanie, ik heb genoten van jouw blog. Ik volg nu mijn eerste jaar in Tielt en heb binnen paar weken thema fotograaf met ongeveer dezelfde deelthema's. Alleen ben ik nog hopeloos op zoek naar een lied. Kan jij me helpen? Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat jammer dat ik het nu pas zie. Hopelijk is je thema goed gelukt ? Groetjes

      Verwijderen
    2. Het is inderdaad goed verlopen. Ik heb zelf een lied geschreven. Toch bedankt om nog iets te laten weten. Nu heb ik BC camouflage, bij dieren, mensen en planten, opvallen en niet opvallen, via geuren en kleuren ..... als je tips hebt :)

      Verwijderen
  2. Binnenkort werk ik ook dit thema uit in een derde kleuterklas. Het is zoals je zegt niet makkelijk om hier rond prentenboeken te vinden...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Brammert en tissie is heel leuk. Ken je dit ?

      Verwijderen
    2. Ik heb een lied geschreven .... als je het wil, stuur een mailtje naar fanny_loobuyck@hotmail.com ..; groetjes

      Verwijderen
    3. Hartelijk bedankt voor de reacties! Brammert en tissie staat intussen al genoteerd als verhaal en is inderdaad een zeer leuk om te vertellen. Ook hartelijk bedankt voor het lied Fanny !

      Verwijderen