zaterdag 25 januari 2014

Thema : de oceanen week 2

Dag allemaal

De 3e week van mijn afstudeerstage is aangebroken. Het is ook de 2e week van thema oceanen.  We zitten nu aan de helft van onze reis. We maakten een stop aan de zuidpool en nu gaan we terug aan boord om onze laatste 5 dagen te varen richting huiswaarts.

Eerst bekeken we nog even wat wetenschap. Zo deden we wetenschap met ijs en maakten we sneeuw. Dat was helemaal niet gemakkelijk. Het was een heuse opgave om dat speelgoed uit het ijs te krijgen. Dan was het ook nog eens goed opletten geblazen om de juiste afmetingen te gebruiken om sneeuw te maken. Maar gelukkig is alles goed gelukt.





tijdens het varen waren de kleuter op een of andere manier geboeid door een garnaal. Ik had hen een garnaal getoond op een blaadje. Maar bij sommigen was er toch ongeloof. Het zinnetje " maar een garnaal zit toch in zo een potje" kwam mij iets te vaak voor. Daarom vond ik het belangrijk om te kleuters toch even in het echte vissersleven kennis te laten maken.

Zo bracht ik dus een echte garnaal mee. We beken eerst hoe een levende garnaal eruit ziet ( op een filmpje). Het gekke was dat je een garnaal bijna niet ziet. Pas als die gevangen is en gekookt, dan pas zie je goed, hoe een garnaal er uit ziet.
Maar hoe komt dat nu " in dat potje " terecht. De kleuters mochten allemaal 1 garnaal pellen nadat ze alle delen van dat dier goed bekeken en benoemd hadden. Dit was helemaal niet gemakkelijk. Maar ze vonden het enorm tof. En zo kwam de oplossing. Al die gepelde garnalen, dat wordt in een doosje gestoken.
Iedereen mocht natuurlijk zijn gepelde garnaal opeten.
Wat was dat leuk en lekker!




Deze week waren er natuurlijk ook weer een tal van spelletjes die konden gespeeld worden. De kleuters konden zich geen minuut vervelen in de klas.







 Er was natuurlijk ook een schoolfeest voor te bereiden. En samen met de kleuters hadden we een dansje in elkaar gestoken over de zee. Heel diep, in de zee. Daarvoor moesten we natuurlijk heel mooie kronen, maskers enz.. maken. elke kleuter kreeg een andere techniek toegewezen. Er was voor elk wat wils.


Op het einde van de week deden we eens iets anders. Iets wat we nog nooit gedaan hadden. Namelijk een QUIZ. Alle kleuters gingen in kleine groepjes zitten en samen moesten ze er voor zorgen dat ze zo veel mogelijk juiste antwoorden kregen. Wie  de meeste antwoorden juist had, dat groepje won en die kregen een echte prijs. Het was dus eens leren omgaan met winnen en verliezen.

Daar hebben we dan ook weer speciaal nieuws bij te vertellen. Er had niet 1 groepje gewonnen, maar ALLE groepjes hadden alle vragen juist. Dus, de gehele klas was gewonnen. Natuurlijk kregen ze na de middag hun verdiende prijs, een vissnoepje.


Helaas was het mijn laatste week stage. En ondertussen zijn we al vrijdag. Dat wil zeggen dat we thuis komen. Iedereen was blij, maar ook een beetje droevig. Want de stage juf komt niet meer terug. Samen hebben we nog een afscheidsreceptie gehouden en daarna was het tijd voor het schoolfeest. Het was een prachtige afsluiter van mijn stage en van beide thema's. Ik heb er enorm van genoten.

Nu zal voor mij het echte werkleven ( bijna) beginnen.


Langs hier wil ik dan juf Hilde nogmaals bedanken voor het overnemen van haar klas voor 3 weken en de leuke momenten in de klas.
Ook wil ik nog een dikke knuffel geven aan alle kleuters. Ze kregen allemaal een plaatsje in mijn hart.


Groetjes

juf Stephanie




Geen opmerkingen:

Een reactie posten