Lang geleden dat ik even iets plaatste. Eindelijk zit ik nu in mijn derde en laatste jaar kleuteronderwijs. Ondertussen zijn we al oktober. dat wil zeggen dat het al heel druk was en ik heb er ook al een stage opzitten!
Deze stage was een zorgstage. We sprongen in de huid van een zorg juf, en ontwikkelden spelletjes voor kleuters met een extra zorgvraag.
Ik kreeg de opdracht om een kind te observeren met een taal achterstand. Daarbij moesten we activiteiten zoeken dat het kind helpt in zijn taal ontwikkeling.
Zo gezegd zo gedaan? Neen, het is veel meer dan dat!
Eerst en vooral moest ik de kleuter heel goed observeren. Dat lukte aardig. Ik had al heel snel een beeld over het probleem en waar de moeilijkheden lagen. Ik dacht na over hoe ik hem kon helpen.
De problemen waren dat het kind heel veel begreep, maar het niet kon verwoorden. Enorm frustrerend waardoor het sociaal contact wat verbroken wordt met anderen. Ik zag dit niet enkel als taal probleem maar ook als sociaal probleem. Daarom liet ik mijn hersenen werken en bracht ik vernieuwende spelletjes aan bij het kind. Het grote probleem was het benoemen van de kleuren. Ik vond het dus belangrijk om mij daar in te verdiepen.
als eerste liet ik hen een nieuw spel spelen.
Het is een magneet spel gebaseerd op bloemen. Lekker kleurrijk!
Het gezelschapspel moet met 3 a 4 kinderen gespeeld worden; De bedoeling is dat als ze met de kleurendobbelsteen gooien, dan moeten ze het kleur benoemen en pas dan mogen ze een dopje nemen. Van wie het eerste zijn dopje vol is, die is gewonnen!
Ik merkte dat de kleuters dit enorm leuk vinden, er was ook heel veel sociaal contact. Mijn eerste activiteit verliep dus heel goed.
Als tweede activiteit wou ik daar wat op verder bouwen. Ik liet de kleuters een domino spelen met dezelfde bloemen; Alleen werden de spelregels wat aangepast. Nu moesten ze vragen aan de kleuter naast hun of ze een blokje hadden met ... of ... dan pas konden ze de domino maken.
Als laatste spel stelde ik terug een gezelschapsspel voor dit keer was het een soort ganzenbord maar nu ook terug met bloemen. Dit deed ik om weeral met die kleuren te werken. Het was een spel met dopjes als pionnetjes. De bedoeling was dat ze zo snel mogelijk het bord helemaal overlopen hadden, maar er zaten natuurlijk addertjes onder het gras. Er waren kaartjes bij gemaakt. Telkens als ze op een bruin, groen, of rood bloemetje kwamen moesten ze een kaartje nemen. Op dat kaartje stond een voorwerp. Ze moesten vertellen wat ze zagen zonder het woord zelf te zeggen; Een heuse opdracht dus.
Zo de eerste stage van dit jaar zit er al terug op. Het volgende avontuur begint bijna. Dat is de kennismaking met het eerste leerjaar. Heel erg spannend!
Tot binnenkort!
Tot binnenkort!
Groetjes juf Stephanie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten