Het thema was " De sloot"
Hier zie je al een aantal foto ' s van de hoeken.
Maandag 6 mei.
Vandaag de eerste dag. Spannend!! De kleuters kennen mij nog
niet zo goed en ik hen niet. Het thema was meer dan duidelijk. Het eerste
ogenblik dat de kleuters binnen kwamen, zag je de blinkende gezichten. “ Woaaww juf! Echte kikkervisjes en
speelgoed eendjes en dit en dat.” Het kon niet op.
Al snel nam ik het gewone ritme op en kon het thema van
start gaan. Eerst vertelde ik “ Het verhaal van Eend”. Eend is een eend dat alleen
langs de oever woont, samen met zijn vrienden egel, otter en pad. Op een dag
vindt Eend een schrijfpen. Hij vraagt aan Pad wat hij er kan mee doen. Pad is
kampioen in lezen en hij vertelt aan Eend hoe hij moet leren schrijven. Eend
gaat aan de slag. Na enige tijd te schrijven is Eend zijn verhaal af. Zijn
vrienden willen het verhaal horen. Maar hij kan niet lezen zonder leesbril.
Gelukkig kan Pad dit goed.
Na het verhaal zagen de kleuters dat er een briefje bij Eend
zat. Daarin stond er dat hij het tof vond om hier twee weken te logeren. Hij
vroeg ook aan de kleuters of ze ook een leesbril willen maken. Dan voelt hij
zich niet zo alleen. De kleuters mogen zich aan nog meerdere brieven van Eend
verwachten.
Het was bijna
Moederdag, dus natuurlijk stond dat iets meer in de kijker.
De kleuters kregen een kaartje met daarop een Madeliefje.
Natuurlijk was dit geen madeliefje maar
een ma-de-liefste. Daarin moesten ze hun mama tekenen op een heel
gedetailleerde manier. Ze moesten kijken of hun mama lang haar had, of kort
haar? De kleur van ogen? Draagt ze meestal hakken, kleedjes of gewoon een
broek met platte schoenen? Heeft mama nagellak aan? Draagt ze kettingen en
ringen? Enz.. enz.. Heel wat zaken waar de kleuters moesten aan denken en dan konden tekenen.
In dat kaartje stond natuurlijk ook een gedichtje. Hier kan
je lezen wat ze leerden.
Op mama ’s feest maken wij haar blij
Met bloemen en een versje erbij
Madeliefjes zijn wit en geel.
Madeliefjes zie je oh zo veel.
Madeliefjes groeien in het gras en in de wei
Maar de ma- de- liefste- dat ben jij!
Dinsdag 7mei
Vandaag kregen de kleuters een nieuwe opdracht. Vorige week
gingen ze op mama- wandeling. Daar zagen
ze verschillende
bloesems. De kleuters kregen vandaag de opdracht om met een stappenplan zelf een bloesem te maken. In de namiddag mochten de kleuters turnen. Er was een turnles voorzien met uitsluitend bloemen. En wat voor bloemen? Madeliefjes natuurlijk. Doordat het zo mooi weer was, besliste de juf om buiten te turnen. Het was een super leuk turn uurtje!
bloesems. De kleuters kregen vandaag de opdracht om met een stappenplan zelf een bloesem te maken. In de namiddag mochten de kleuters turnen. Er was een turnles voorzien met uitsluitend bloemen. En wat voor bloemen? Madeliefjes natuurlijk. Doordat het zo mooi weer was, besliste de juf om buiten te turnen. Het was een super leuk turn uurtje!
Woensdag 8 mei
Vandaag kregen de kleuters weer een brief van Eend. Hieronder zie je de brief.
Lieve vrienden
Ik dwarrelde vorige
nacht wat rond. Ik zag al die mooie geschenkjes liggen. Prachtig. Met mijn
leesbril zag ik ook dat jullie een o zo mooi gedicht geleerd hebben. Ik hoorde van gekke Bas ( Bas de klas pop die
gek is op rijmen en die zich heel erg COOL voelt) dat hij dit gedicht
geschreven heeft speciaal voor jullie.
Nu ben ik wel benieuwd
wie het gedicht volledig kan. Ik wil niet de volledige klas horen, maar 1
kleuter per keer. Mijn oren kunnen dat niet goed aan.
Als het bij iedereen
gelukt is, verdienen jullie een pluim. Dit kan je vinden achteraan mijn muts,
maar enkel en alleen als je het gedicht volledig kan.
Ik ben benieuwd!
Vriendelijke groeten
Eend.
De kleuters waren enorm enthousiast over de brief. Ze waren
ze vrijwel zeker van dat ze het gedicht helemaal konden. We deden de laatste
afwerkingen voor het cadeautje en als laatste mocht iedereen het gedichtje opzeggen.
En ja hoor.. De pluim werd verdiend!
Maandag 13 mei
Na een lang weekend waren alle kleuters en de juf klaar
om er terug in te vliegen. Vandaag
kregen de kleuters een nieuwe opdracht. Het maken van een Pennendoos. De
kleuters mochten kiezen. Een egel, eend of kikker. Hoe ze die pennendoos
maken.. dat mochten ze kiezen. Enkel de juiste kleuren waren heel belangrijk.
Maar niet alleen die pennendoos was nieuw.
De kleuters mochten vandaag op uitstap. Iedereen had laarzen
en een regenjas mee. Weer of geen weer, weg waren we!
De tocht was reuzeleuk! We vonden heel veel verschillende
diertjes, bloemen en verschillende soorten gras. Ook de eenden waren van de
partij. Tijdens de wandeling stonden de kleuters even stil. Ze luisterden naar
de uitleg dat ze kregen. Ondertussen kroop er een naaktslak zo maar op een
laars van een kleuter. Het moment om de loeppotjes boven te halen en de slak
van dichterbij te bekijken. Dit deden we ook met een lieveheersbeestje, vlieg
en spin.
De tocht was maar saai zonder dat onze vriend Bas weer een
grapje had. Hij had er namelijk voor gezorgd dat de kleuters zelf hun weg
vonden. Hij had op verschillende plaatsen een foto gemaakt en langs deze weg
moesten ze verder lopen. Dat was heel leuk. Na een stevige wandeling gingen we terug
naar de klas en hadden we een korte nabespreking.
Gelukkig is de dag snel ten einde want iedereen was heel erg
moe.
Dinsdag 14 mei
Vandaag kregen de kleuters het verhaal van Alfred Jodocus
Kwak te horen. Ze waren er ondersteboven
van. De kleuters voelden liefdadigheid, spanning, angst, verdriet en
blijdschap. En dat allemaal in 1 verhaal.
De juf vertelde het verhaal op een hele leuke manier want er was muziek
in het verhaal!
Waarschijnlijk is het echte verhaal van Alfred niet zo
bekend. Ik vertel het kort.
Alfred woont in zijn
uppie langs de rivier in groot Waterland. Hij woont er helemaal alleen want
zijn mama, papa broertjes en zusjes waren door een grote vrachtwagen
doodgereden. Op een dag was Alfred de krant aan het lezen. Hij las een artikel
over Armwaterland. Het was er zo droog dat de dieren zelfs hun snavel niet
konden wassen. Alfred vond dat heel erg en hij wou er iets aan doen.
Hij ging naar mol en
vroeg hem hoeveel het zou kosten om samen met hem een groot kanaal te graven
zodat het water toch naar Armwater land kon stromen.
Mol vertelde dat alles
samen toch wel honderd goudstukken zou
kosten.
Zo gezegd zo gedaan.
Alfred ging kroos vangen en verkocht dit aan de andere dieren. Voor sommige
eenden kwam dit heel goed uit, want als ze al zo oud zijn…
Op een dag is het in
het grote koninkrijk een probleem. De koning heeft geen geld meer. Hij heeft
wel een groot limonade zwembad en een groot ganzenbord en heel veel kippen. De
ministers zeggen hem dat hij dat moet verkopen, maar dat wil hij helemaal niet.
Hij hoort dat Alfred al 77 goudstukken heeft. Hij stuurt zijn mannen erop af om
het geld “ te lenen”. Alfred is natuurlijk super fier en hij geeft het geld
mee. Hij dacht in zichzelf dat het een enorme eer is, dat de koning zijn geld
wil lenen.
Maanden gaan voorbij
maar Alfred zag nog steeds zijn goudstukken niet terug. Alfred beslist de
koning te bezoeken en zijn geld terug te vragen.
Onderweg komt hij Vos,
Ladder, Rivier, en Bijen tegen. Ze vragen of ze mee mogen. Alfred dacht dat je
nooit vrienden genoeg kan hebben en hij verstopte ze onder zijn vleugels.
Tussendoor zingt
Alfred het lied:
Kwek kwek kwek
ik ben wel goed maar ik ben niet gek
kwek kwek kwek
Ik ben wel goed maar ik ben niet gek
ik ben wel goed maar ik ben niet gek
kwek kwek kwek
Ik ben wel goed maar ik ben niet gek
Eens gegeven blijft gegeven
Opgeteld en weggebleven
Als jij iets van mij leent
Moet je het weer teruggeven
Opgeteld en weggebleven
Als jij iets van mij leent
Moet je het weer teruggeven
Aangekomen aan het
paleis schrikt de koning zich een ongeluk. Hij zorgt ervoor dat Alfred in het
kippenhok vliegt en er niet meer uit kan. Gelukkig is Vos er en bijt hij alle
kippen dood. De koning wordt boos en hij gooi Alfred in een diepe put. Maar
Ladder helpt hem eruit. De koning wordt nog bozer en hij steekt Alfred in de
oven. Weer mislukt want Rivier dooft het vuur. De koning stormt met al zijn
mannen op Alfred af. Maar terug is Alfred hem te slim af. De bijen vliegen er op los en jagen de koning
met zijn dienaren weg.
Alfred zoekt zijn
goudstukken, maar alles is op. Hij is heel verdrietig. Plots komen er een paar
dienaren terug, met de kroon van de koning. De gehele bevolking komt bij het
paleis aan. De dienaren plaatsen de kroon op Alfred zijn hoofd. De bevolking
roept
LEVE DE KONING LEVE DE
KONING!
Na het verhaal liet ik de kleuters hun ogen sluiten. Ik nam
mijn gitaar en speelde voor de kleuters het lied: Spetter pieter pater
Spetter pieter paterlekker in het water
ga alvast naar huis
ik kom een druppel later
De kleuters genoten enorm. Na een aantal keer spelen konden
ze het al heel goed mee zingen.
Het was een hele mooie dag met een pracht van een verhaal en
een pracht van liederen.
Woensdag 15mei
Vandaag kwam er een kleuter ietwat te laat in de klas. De juf
vroeg hem waarom hij te laat was. De
uitleg was wonderbaarlijk. Ik kan niet anders dan het hier even plaatsen. Hij
had zo lang nagedacht over het verhaal van Alfred en hij vond het zo mooi dat
hij thuis van zijn knuffel eend een Koning Alfred had gemaakt. Prachtig was
dit. De ochtend liep wat anders dan verwacht, maar het was de moeite waard.
Na het moment met Koning Alfred had de juf eieren
meegebracht. Verschillende zelfs. Een eenden ei, een kippen ei, een ganzen ei en
een duiven ei. De kleuters speelden er
nadien enkele spelletjes mee.
Na het spelletje had de juf ook speciaal eenden voer mee. Ze
legde uit hoe dit moet klaargemaakt worden.
Alles werd voor getoond. Een kleuter zei voor het lachen “ Juf, geef
Koning Alfred eens van dat eten”. De juf reageerde er op en zei dat dit een
heel goed idee was. De kleuters lachten heel luid. De kleuters wisten niks. Er werden enkele
afspraken gemaakt. Het moest muisstil zijn. Je mocht geen stoel horen
verschuiven. Muis, muis stil.
En plots kwam de echte Alfred tevoorschijn!
De kleuters hun gezichten waren subliem. We bekeken samen hoe
Alfred er nu uitzag. We keken naar zijn veren, naar zijn poten, naar het
voedsel, de snavel, enz..
Wist je dat:
Eenden hebben geen zenuwen in hun zwemvliezen, daarom kunnen ze tegen de koude
en kunnen ze op het ijs stappen en hebben ze nooit koude poten.
De kleuters genoten enorm van het bezoek van Alfred. Iedereen zwaaide Alfred uit. Liefst zo snel mogelijk, want eenden horen niet in een kooi maar aan de vijver en in de sloot!
Donderdag 16mei
Vandaag was het een echte werkdag. Elke kleuter mocht
vandaag eens voor de juf zingen. Begeleid met de gitaar. De kleuters vonden dat
heel leuk. Natuurlijk zongen ze het ook eens samen. Bij het bijgevoegde filmpje
kan je mee genieten van “ Spetter pieter pater”.
Hier kan je het liedje beluisteren van de kleuters.
Natuurlijk hebben de kleuters niet alleen gezongen. Ze hebben hard gewerkt. Ze maakten een pennendoos. Ze mochten kiezen tussen een kikker, egel, of eend.
De resultaten waren heel mooi.
Morgen is het al de laatste dag van thema “ de sloot”.
De laatste dag. Helaas pindakaas, maar aan alle mooie verhalen komt een einde. De kleuters mochten vandaag een experiment uitvoeren. Ze moesten namelijk onderzoeken hoe ze plasticine kunnen laten drijven.
Nadien mochten ze nog een kunstwerk maken en als afsluiter een heerlijke taart.
De juf kreeg duizenden knuffels.
De laatste dag. Helaas pindakaas, maar aan alle mooie verhalen komt een einde. De kleuters mochten vandaag een experiment uitvoeren. Ze moesten namelijk onderzoeken hoe ze plasticine kunnen laten drijven.
Nadien mochten ze nog een kunstwerk maken en als afsluiter een heerlijke taart.
De juf kreeg duizenden knuffels.
groetjes
Juf Stephanie
Hoi Stephanie, wat een leuk idee om uitstapje naar de sloot te maken. Ik zou dit ook graag met mijn kleuters in Nederland willen doen. Heb je hier misschien een lesvoorbereiding van en wil je die met mij delen?
BeantwoordenVerwijderenGraag hoor ik van je esther03@hotmail.com
Groetjes Esther