Deze week zaten we volop in dozenland. Er was een
mysterie. In de klas stond er een dozenrij. Een rij met 5 verschillende dozen.
Elke dag mocht een kleuter 1 doos open maken. Daarin zat er iets. Iets dat de
kern van de dag zou zijn.
Dinsdag, een nieuwe dag om een nieuwe doos te openen.
De kleuters waren al reuze benieuwd wat er nu in het doosje ging zitten. Er zat…. Zand in!!! De kleuters begrepen er niks van. In de klas was nergens zand te zien. Terug afwachten dus. Maar eerst was het tijd om een lied te leren. Een lied over een doosje dat in ons handje ligt.
Na de middag was het zover. Het geheim van het zand..
Natuurlijk!!! Het was zo mooi weer dat het ideaal was om in de zandbak te spelen. Natuurlijk niet alleen met schepjes en emmers maar ook met… dozen.
De kleuters waren al reuze benieuwd wat er nu in het doosje ging zitten. Er zat…. Zand in!!! De kleuters begrepen er niks van. In de klas was nergens zand te zien. Terug afwachten dus. Maar eerst was het tijd om een lied te leren. Een lied over een doosje dat in ons handje ligt.
Na de middag was het zover. Het geheim van het zand..
Natuurlijk!!! Het was zo mooi weer dat het ideaal was om in de zandbak te spelen. Natuurlijk niet alleen met schepjes en emmers maar ook met… dozen.
Ondertussen zijn we al woensdag. Een halve dag school maar
toch waren de kleuters al terug benieuwd naar de inhoud van de derde doos. Wat
zat er in? Knikkers!!! Wat heeft knikkers nu met dozen te zien. Gelukkig
vertelde vandaag de juf het geheim heel snel. De knikkers mochten vandaag
rollebollen in verf. Ieder kreeg een
doosje met een knikker erin en kon zo een eigen kunstwerk maken. Het was heel
speciaal om te schilderen, zonder je handen vuil te maken.
Natuurlijk knikkerden ze niet alleen met
verf. Ze werkten ook met de tablet in de
klas. Eerst een filmpje en dan een spelletje. Iedereen vond het super leuk!
De juf hing de prent omhoog in de klas. Wie weet vond iemand wel hetzelfde konijn… En ja hoor, het konijn werd gevonden. Het was een boek! Een boek van een konijn en het heet “ dit is geen doos”. Dat konijn vertelt dat zijn doos geen doos is, maar een auto, een raket en nog veel meer.
Konijn vertelt aan de
kinderen dat een doos dus niet zo maar een doos is. De kleuters speelden een
domino spel met meneer konijn. Vandaag deden we ook iets speciaal. We leerden
echt voelen met onze handen. de kleuters moesten hun handen in 2 gaatjes
steken.
Daar voelden ze dan iets in. Iedereen kon zien wat er in de doos lag, behalve het kindje dat voelde. Iedereen vond het spannend om te voelen, maar het ging heel goed en het was heel leuk.
Daar voelden ze dan iets in. Iedereen kon zien wat er in de doos lag, behalve het kindje dat voelde. Iedereen vond het spannend om te voelen, maar het ging heel goed en het was heel leuk.
In de namiddag was
het tijd om te fietsen want donderdag = fietsdag! De kleuters fietsen rond dozen en soms ook wel eens tegen
de doos, maar dat was niet erg.
Vrijdag. De laatste doos mag eindelijk open gemaakt worden.
Het is geen gewone doos. Het is een schatkist! Niemand weet wat er in zit.
Eerst moesten de kleuters goed turnen. Ze moesten kruipen in dozen, springen,
klimmen enz.. Een hele karwei vooraleer de kist kon opengemaakt worden. Het
geheim werd onthuld. Er zat een muziek doos in. Als je aan het hendeltje
draaide, dan kwam er vrolijke muziek uit. Maar wat had dat nu te maken in onze
dozenweek?
Na de speeltijd werd alles duidelijk. De kleuters mochten
zelf een schuddoos maken. Helemaal hoe ze zelf willen. Met verf, lijm papier,
potloden, wasco. Helemaal hun eigen muziek schuddoosje. Gelukkig konden we al schuddend de dozen week afsluiten.
Het was een heel leerrijke, leuke week waarbij we heel veel
nieuwe dingen leerden.
Veel dozengroeten
groetjes juf Stephanie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten