woensdag 16 oktober 2013

Een kennismaking in het eerste leerjaar

Vandaag was een extreem spannende dag. Ik ging voor de eerste keer les geven in het eerste leerjaar. De stress was volledig aanwezig, maar het was gezonde stress. De juf stelde me al heel snel op mijn gemak en ik mocht ook al heel snel aan de slag. Ze gaf me de kans om zo veel mogelijk te doen en te beleven. Op die manier kan je het beste bijleren. En gelijk had ze!

Ik mocht starten met 2 toetsjes. Ik vond het heel spannend om zo een toets af te nemen. Ik weet nog van vroeger dat we niet mochten afkijken, we mochten niet praten, we moesten goed luisteren naar de juf, netjes stil blijven zitten, enz.. Wel, het was juist het zelfde en fantastisch hoe het aangepakt wordt. Voor dat de toets start doen we een tussendoortje, daarna de toets en tussen de twee toetsen nogmaals een tussendoortje. Ik merkte wel hoe de kinderen nood hadden aan die tussendoortjes. Ook voor hen is het een enorme inspanning om stil te zitten enzo.

Ik vroeg aan de juf of het mogelijk was om een foto te maken tijdens de toets. Normaal sta ik er altijd als springende juf de kinderen te boeien en nu stond ik er heel netjes met mijn blaadje in mijn hand. Wat een verschil, maar een fantastische ervaring!
 
Daarna mocht ik zelf een muzische activiteit in elkaar steken. Ik wou de herfst een beetje naar binnen brengen. Daarom had een zak met allemaal blaadjes meegebracht en zo speelden we een blad na. We keken hoe een blad naar beneden viel, dat het geluid maakt, hoe het draait enz.. Zo gezegd zo gedaan; Ons hand werd nu ook een blaadje en we lieten het op dezelfde manier naar beneden vallen.
 
Daarna vertelde ik het verhaaltje van een blaadje dat viel van de bomen, maar de regen kwam en het blad kon niet meer weg vliegen, maar toen kwam de zon en werd het blaadje droog en toen de wind blies, dan waaide het blad naar een andere plaats. Dit deden we helemaal na. Het was fijn om te bewegen en we hadden nu voldoende ontspanning om terug in de klas te werken.






 
Morgen mag ik een muzieklesje geven. We werken rond het thema lichaam, dus muziekinstrumenten hebben we niet nodig want ons lichaam kan muziek maken als de beste.
 
 
 
 
De stage zit er bijna op. We zijn ondertussen een paar dagen verder. Doordat het zo immens druk was, vergat ik verschillende fotootjes te nemen. Gelukkig viel het me vandaag in.
 Vandaag liet ik de kinderen rekenen. Ze mochten rekenen met kabouter plus en heksemin. Heksemin stond even in de belangstelling. Hoe gek is het niet om een aftrekking te maken. Niet gemakkelijk maar het lukte.
 
De kinderen leerden ook het woordje buik. Dat werd niet door mij gegeven, maar ik leerde hen wel de letter b schrijven. Het leek me een enorme klus. Op een groot bord schrijven, heel duidelijk zodat de kinderen het leren en het helemaal niet gewoon zijn van dat te doen. Ik was enorm zenuwachtig, maar eigenlijk viel dit heel goed mee. De les was heel tof gedaan. ( Al zeg ik het zelf).
 
De kinderen kregen eerst de kans om te buikdansen met de letter B op hun buik. Daarna zochten ze verschillende woorden die met de B begonnen. We schrokken ervan hoeveel woorden er wel niet zijn! Daarna werd het tijd om die letter nu eindelijk te kunnen schrijven.
Na een boterham van instructies gingen we van start.
 
Je maakt een schuine streep omhoog, dan maak je een grote lus en ga je recht naar beneden. Je maakt een diepe put en aan die put hang je een klein hangmatje.
 
Dit oefenden ze in de lucht, in het zand, op het bord en als laatste mochten ze het helemaal alleen op een blaadje schrijven.
 
Het is een hele moeilijke letter, maar omdat er leuke maniertjes waren om die letter te leren, kan ik met trots zeggen dat IEDEREEN de letter b kan schrijven.
 
Hier nog even een "sfeer" foto van de schrijfles.
 
 
 
 
 
Groetjes
juf Stephanie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten