donderdag 6 december 2012

Petitie dialect erfgoed

Dialecterfgoed verdient steun van de overheid!

De traditionele dialecten in Vlaanderen zijn snel aan het verdwijnen: ze worden door steeds minder mensen in steeds minder situaties gesproken. De dialecten zijn het resultaat van een eeuwenlange mondelinge taaltraditie: gedurende anderhalf millennium zijn ze van generatie op generatie overgeleverd.

  Daarom vormen ze een belangrijk onderdeel van ons cultureel patrimonium. Bovendien kan de taalgeschiedenis van Vlaanderen alleen via de studie van de traditionele dialecten beschreven worden. Het is dus dringend nodig de dialecten vast te leggen en de bestaande verzamelingen dialectgegevens te bewaren en te ontsluiten.


Een dergelijke belangrijke opdracht wordt het best door een organisatie of instelling uitgevoerd die financieel gesteund wordt door de Vlaamse overheid, en die ook voor vragen over dialect en oraal erfgoed ondersteuning kan bieden aan het publiek, aan scholen en aan organisaties binnen de erfgoedsector die daar behoefte aan hebben.
Als u vindt dat dat een goed idee is, teken dan de onderstaande petitie die aan de Vlaamse overheid overhandigd zal worden.


prof. dr. Jacques Van Keymeulen


Op school leer men het AN. Daarom vind ik dat de charmes van het dialect niet mag verdwijnen. Natuurlijk moet er wel een limiet zijn. Bij heel kleine baby' s en peuter/kleuter zou ik nog niet te veel dialect leren. Hoewel er toch onbewust veel dialect gesproken is. Ik wil maar een klein voorbeeld geven. Ik ken een kind dat in Antwerpen woont. Haar papa zei steeds " geef mij ies a polleke". Toen dat kind 3 jaar was zei ze" Polleke eefen". Met dit wil ik maar duidelijk maken, dat het soms ook negatief kan zijn. Ikzelf ben van Gent. Ik ging naar Deinze van mijn 13 jaar. Mijn accent was volledig langs de kant van Deinze.
Ik ging 1 jaar in Gent naar school. En dat Gentse accent is gebleven. hoewel ik thuis met mijn mama AN praat.

Daarmee wil ik bedoelen dat je een dialect niet hoeft aan te leren. Vanaf de persoon er langdurig mee in contact komt, zal het wel een gewoonte worden. Leer het kind eerst AN nadien kan het dialect komen. Ik blijf bij mijn mening
Dialect heeft zijn charmes.

Denkt u er ook zo over?
Teken dan deze petitie!
http://www.dialecterfgoed.be/


allemoal tuupe tegoare en da dialect blijft bestoan!


groetjes

Stephanie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten